maandag 15 oktober 2012

Mijn favoriete... boeken

Voor vandaag een nieuw soort artikel op mijn blog. Mijn favoriete... wordt een vast item die elke maandag ochtend online zal staan. Bloggen vind ik ontzettend leuk alleen ben ik soms ontzettend inspiratie loos. Om nu een beetje te gaan werken met vaste items zoals Instagramming op zondag en dit dus op maandag probeer ik meer vastigheid te krijgen. Daarnaast heb ik bij dit artikel gebruik gemaakt van mijn zusjes spiegelreflexcamera. Helaas was er niet veel lichtval in mijn slaapkamer waardoor ik de foto's wel allemaal heb moeten bewerken om ze er wat mooier/frisser uit te laten zien. Zoals jullie wel kunnen zien trap ik af met mijn favoriete boeken. Als kind las ik altijd ontzettend veel. Boek naar boek verslond ik en ik was bijna elke week wel in de bibliotheek te vinden om nieuwe boeken te halen. Tegenwoordig moet ik zeggen dat dat niet meer gebeurd. Ik lees eigenlijk nauwelijks nog een boek, op studieboeken na dan. Jammer, want ik had er altijd erg veel plezier in. Mijn favoriete kinderboeken bestonden ook meer uit boeken reeksen. De kinderen van de grote beer van Carry Slee vond ik fantastisch, Floortje en Cindy boeken las ik ook regelmatig. Toen ik een beetje ouder werd begon ik met het verzamelen van de 'Opzoek naar dolfijnen' reeks. Ook boeken over de tweede wereldoorlog waren bij mij favoriet. Ik vond ze altijd erg interessant. Nu lees ik voornamelijk chicklits en biografieën. Erg leuk, maar de passie die ik vroeger voor het lezen had is wel een beetje verdwenen. Tijdschriften lees ik nog wel veel, ontzettend veel zelfs, alleen een boek heeft toch wel iets meer. 

Eigenlijk heb ik niet zo veel boeken in huis. Zo nu en dan koop ik eens een boek maar dat komt maar heel erg weinig voor. Wel heb ik in dit lijstje twee boeken die ik eens heb gekregen van de website chicklit.nl. Het ene boek, Sugar & Spice van Lauren Conrad heb ik eens gewonnen, het andere boek, Vriendinnen boven Alles mocht ik lezen voor de boekenclub. Beide boeken vind ik ontzettend leuk en zijn nu dus ook terug te vinden in mijn boekenlijstje. De andere drie boeken heb ik wel zelf gekocht.


Het boek Stijliconen en Idolen heb ik gebruikt voor mijn Profielwerkstuk op de Havo. Mijn PWS ging over stijliconen van vroeger en dit boek was daar heel erg handig voor. Op dat moment heb ik hem trouwens niet gekocht. Ik zag hem op een website, volgens mij bol.com staan voor €22,50 en dat vond ik te duur. Een jaar later liep ik door Groningen en zag hem bij de Slegte liggen voor maar €2,50! Ik heb hem meteen meegenomen. Het boek geeft een ontzettend goed en uitgebreid overzicht weer van de verschillende stijliconen, idolen en modebeelden die er zijn geweest. Zo komen onder andere Mata Hari, Greta Garbo en Brigitte Bardot voor. Hun carrières en kledingstijl worden uitgebreid besproken. Het boek gaat dus over geschiedenis én over mode. Zelf vind ik dit toch wel de perfecte combinatie.

Dit boek kreeg ik omdat ik was uitgekozen voor de Chicklit leesclub. Ik was ontzettend nieuwschierig naar dit boek omdat het eigenlijk een soort van vervolg is op de 'Vier vriendinnen, één spijkerbroek' reeks. Als dertienjarige verslond ik deze boeken en ook heb ik beide verfilmingen van de boeken meerdere malen gezien. Het boek verraste me heel erg. Op positieve en negatieve manier. De schrijfwijze van Ann Brashares is me al duidelijk. Ik kan alles makkelijk volgen. Het verhaal was echt totaal anders dan ik had verwacht. Want zoals je op de foto kan zien staan er op de voorkant maar drie meisjes in plaats van vier. Het hele boek houdt zich eigenlijk bezig met de zoektocht naar de vierde persoon. Het boek zorgde bij mij heel erg voor een gevoel van nieuwschierigheid. Ik wou weten wat er met het vierde persoon was gebeurd. Iets van jeugdsentiment en een vriendinnen gevoel kwam weer bij me boven. Het einde van het boek vond ik mooi. Alles kwam op zijn plek. Toch was ik tijdens het lezen op bepaalde momenten verdrietig en vroeg ik me af waarom Ann niet een lichtere en vrolijkere weg was ingeslagen. 

Het boek Sugar & Spice heb ik ook eens via chicklit gekregen, deze keer tijdens een winactie. Het boek is het derde deel van de L.A Candy serie van Lauren Conrad. Het boek leest makkelijk weg. Ontzettend makkelijk zelfs voor fans van de t.v-serie The Hills. Ik heb de eerste twee boeken niet gelezen maar toch weet ik waar dit boek over gaat en wie wie is. Je koppelt ze makkelijk aan de cast van The Hills. Voor mensen die de serie niet kennen zal dit boek dan ook minder leuk zijn denk ik. En literair hoogstandje is het dan ook niet. Gewoon een chicklit die makkelijk weg te lezen is. Prima voor een luie zondagmiddag.

Jackie Kennedy was ooit een presidentsvrouw in de Verenigde Staten. Ze was getrouwd met John Kennedy en werd beroemd door haar kledingstijl. Dit boek combineert dus ook weer mode met geschiedenis. Verschillende mensen komen aan het woord en vertellen hun verhalen over Jackie. Daarnaast staan er ook quotes van haar zelf in. Het boek bevat ontzettend veel foto's. Iets wat ik zelf ontzettend leuk vind omdat ik me zo naast al de tekst een goed beeld van haar kan vormen. De foto's beginnen al wanneer ze een baby is en eindigen als ze een oude vrouw is. Het boek heeft verschillende hoofdstukken die ook opgebouwd zijn van een jonge Jackie tot een oude Jackie. De Kennedy's waren echt een clan die mensen aanbaden of verafschuwden. Daarnaast zijn ontzettend veel van de Kennedy's op een tragische wijze om het leven gekomen. Denk hierbij aan vermoord, vliegtuig ongelukken en auto ongelukken. Zelf vind ik het erg interessant, zeker omdat wij dit niet in Nederland hebben.


Dit boek heb ik gekocht naar aanleiding van de geweldige trailer van de film 'One Day'. Zelf vind ik vaak de boeken beter dan de film dus daarom besloot ik dan ook dit boek te kopen. Zelf heb ik de Engelse versie maar hij is er ook in het Nederlands. Zowel het boek als de film vind ik heel erg mooi. De Engelse versie kost me zeker meer moeite dan een ander Nederlands boek/ de Nederlandse versie. Wel vind ik het leuk om eens een boek in een andere taal te lezen. Het verhaal speelt zich af over een periode van 20 jaar. Je maakt de hoofdpersonen mee als studenten maar ook als volwassenen. Iets wat mij zelf erg aanspreekt. Het concept van het boek vind ik uniek en daarom hoort hij ook in mijn rijtje thuis met favoriete boeken.

Wat zijn jullie favoriete boeken?

                                                               Je kan me volgen via Twitter | Bloglovin | GFC

Geen opmerkingen:

Een reactie posten