zaterdag 25 augustus 2012

Blogtips

Hoewel ik helemaal niet in het bezit ben van een groot scala aan volgers.Of een blog heb die al een aantal jaar bestaat wil ik toch de tips die ik opgezocht en zelf bedacht heb met jullie delen. Al vanaf het begin dat ik een blog heb ben ik op zoek gegaan naar tips die mijn blog beter kunnen maken. Tips voor bijvoorbeeld goede statistiek sites maar ook tips over de content van de blog, lay-outs, de naam en uhmmm... zo veel meer. Zelf krijg ik altijd als ik tips lees of er naar luister (youtube!) een O, ja- gevoel. O,ja, dat zou ik ook wel eens kunnen proberen of doen. Dat O, ja gevoel wil ik nu bij jullie over brengen. Daarnaast lijkt het me heel erg leuk om ook jullie tips te lezen, dus als je tips hebt zet ze gerust in de comments zodat ook andere bloggers daar weer van kunnen leren. Dus klik op de Read More knop voor mijn verzameling aan blogtips!


Tip 1: De naam
De naam voor je  blog is denk ik het aller belangrijkste. Hier herkennen mensen je aan. Kies daarom voor een naam die bij die zowel bij de content als bij jezelf past. De content van mijn blog is heel erg breed, ik heb niet één onderwerp waar mijn blog overgaat maar meerdere. Als ik bijvoorbeeld een naam had gekozen waar het woord 'fashion' in had gezetten zouden mensen denken dat mijn blog voor het grootste deel uit fashion gerelateerde posts bestaat.

Naast dat je een naam kiest die bij de past moet je er voor zorgen dat hij niet te lang is. Geen theowlsaresinginginthetreesinthepark.blogspot.com gewoon simpel en kort singingowls.blogspot.com.

Daarnaast ben ik ook geen groot fan van het streepje, en dan vooral bij meer dan één streepje. Eén streepje vind ik oké zoals Fashion-fever. Deze naam is en makkelijk te onthouden en het streepje heeft geen irritante functie. Meerdere streepjes vind ik irritant staan en ook irritant typen.

Tip 2: Een 'eigen' onderwerp
Ga niet met een blog beginnen omdat je weet dat grote bloggers er geld mee verdienen. Begin een blog omdat je de wereld wil laten kennis maken met jou passie, weetjes enz. Wees enthousiast over de dingen die je schrijft. Er zijn ontzettend veel blogs en daarvan worden er maar een paar zo succesvol als bijvoorbeeld Beautygloss en Stylescrapbook. Er zijn zo veel blogs dat je een eigen kijk op een onderwerp moet hebben en niet mensen moet na-apen, je moet origineel zijn. Als je schrijft op je eigen manier en niet iemand nadoet komt het voor je lezers ook prettiger over.

Tip 3: Een overzichtelijke lay-out
Een overzichtelijke lay-out hebben is très important voor een blog. Zorg dat je header bij je pagina formaat past. Ik weet dat mijn mijn header 1070 pixels. Dus dat vul ik dan ook bij photofiltre (hier maak ik mijn headers mee) in als breedte maat.  Als hoogte gebruik ik altijd 250 of 300. Ik vind zelf een hele lange header niet zo mooi. Daarnaast leest een witte achtergrond veel lekkerder dan een zwarte achtergrond met witte tekst. Let bij de tekst ook op het lettertype. Zelf maak ik gebruik van blogger. Blogger heeft ontzettend veel lettertypes waaronder Homemade Apple. Homemade Apple is een heel erg zwierig lettertype. Als iemand al zijn tekst zou schrijven in Homemade Apple zou ik het niet lezen omdat het heel erg irritant leest. Zou iemand Homemade Apple als lettertype voor een titel vind ik helemaal niet erg. Gebruik gewoon als lettertype Arial, Veranda of Calibri. Een standaard lettertype die makkelijk weg leest.

Wat ook erg belangrijk is zijn de foto's die je maakt en in je artikelen zet. Zelf ben ik niet in het bezit van een superdeluxe camera. Ik maak gebruik van een digitale camera maar ben me wel bewust van de functies die hij heeft voor het maken van foto's. Zo heeft hij bijvoorbeeld een close-up functie waarmee ik dingen van dichtbij fotografeer. Daarnaast gebruik ik vrij veel foto's van weheartit, hiervan probeer ik de link er altijd bij te zetten. (ik vergeet het soms, foei foei)

Daarnaast is het belangrijk dat de manieren waarop je lezers jou kunnen  volgen duidelijk worden aangegeven. Zelf heb ik een twitterwidget toegevoegd, GFC staat bovenaan mijn site en Bloglovin is in de tabbladen te vinden. ( Ik wil voor bloglovin ook nog een link in mijn zijbalk zetten)

Tip 4: Statistiek sites
Wat Blogger niet heeft is een goede statistieken bijhouder. Ik zie wel al de pageviews maar niet het aantal daadwerkelijke lezers van mijn blog. Pageviews zijn trouwens het aantal klikken. Als ik drie artikelen van jou lees, komt je pageview aantal van bijvoorbeeld 100 op 103 te staan. Zelf vind ik het veel interessanter om te bekijken hoeveel mensen mijn blog lezen. Op beautylab heb ik eens een artikel gelezen waar statistiek sites werden genoemd die je hier wel een juiste weergave van geven. Zelf heb ik toen een account aangemaakt op HiStats. HiStats houd heel erg nauwkeurig het aantal bezoekers, de pageviews, traffic en ook de plaats waar je bezoekers wegkomen. Zo kan ik precies zien hoeveel mensen uit Amsterdam, Rotterdam maar ook uit dorpjes mijn blog hebben bekeken! Het fijne aan de gadget die je moet toevoegen op je blog is dat hij zowel zichtbaar als onzichtbaar kan worden ingesteld. Zelf heb ik hem op onzichtbaar staan. De pageviews teller die op mijn pagina staat is via blogger zelf.


Tip 5: Mails van bedrijven
Hoewel ik een super kleine blog heb met weinig volgers en bezoekers krijg ik toch wel eens mails van bedrijven. Standaard mails die naar honderden bloggers worden verstuurd vaak met een tekst die lijkt op  ' Hi, wij willen graag een artikel plaatsen op je site. Jij krijgt hiermee meer bezoekers en een leuk artikel op je site! Wij vinden je echt heeeeel erg bij ons bedrijf passen. Groetjes....' Toen ik voor het eerst zo'n berichtje kreeg vond ik het wel cool, ik dacht wow! er zijn bedrijven in mijn blog geïnteresseerd. Daarna kwam ik erachter dat het gewoon een standaard mail is die naar honderden blogs worden verstuurd om zo gratis reclame voor een bepaald product of voor een website te krijgen. Het artikel dat je op je site krijgt staat vol met reclame over die website of dat product. Zij krijgen hier misschien wat bezoekers door en jij een waardeloos artikel. Als een bedrijf écht reclame wil maken op je blog willen ze hier best voor betalen. Ga dus niet op zulke mailtjes in, hoe cool het ook lijkt.

Tip 6: websites & programma's
* We heart it - website met super veel afbeeldingen
* Picmonkey - foto bewerk site waar je ook collages kan maken
* Backgrounds- we heart it account met super veel achtergrondjes!
* Videofyme - voor het uploaden van filmpjes
* HiStats- statistiek bijhouder
* DaFont - Font website met gratis fonts
* Twitterfeed- Na elke blogpost komt er automatisch een link op twitter te staan
* Photofiltre - bewerken van foto's, maken van headers

Wat zijn jou blogtips?

Je kan me volgen via Twitter | Bloglovin | GFC

afbeeldingen: We heart it 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten