vrijdag 16 november 2012

Fryslân Cityguide: Dokkum

De Fryslân Cityguide is een nieuw onderdeel op mijn blog. In elke cityguide laat ik jullie kennismaken met een leuke Friese stad of een Fries dorp waar je lekker kan winkelen.  Vandaag trap ik af met Dokkum. Dokkum behoort tot de elf steden van Friesland. Ik woon zelf dicht bij Dokkum en ik ga dan ook zelf geregeld de stad in. In de zomer zijn veel boten te vinden in de grachten en in de winter kan je met een beetje geluk op deze grachten schaatsen!  Wat ik zelf het mooiste aan de stad vind zijn de oude grachtenpanden. Hierin zijn enkele winkels en horeca gelegenheden gevestigd. Ik hou er van om vrijdagavond altijd gezellig de stad in te gaan om met mijn vriendinnen ergens wat te gaan drinken. En geloof het of niet, Dokkum heeft genoeg leuke zaakjes waar je een hapje en drankje kan nuttigen. Ook zijn er een aantal leuke kledingwinkels waar je heerlijk kunt shoppen.  Lees verder om te kijken wat deze stad jou te bieden heeft!
1622 Lifestyle
1622 is een woonwinkel die gevestigd is in een heel mooi oud grachtenpand. De naam is ontleend uit het bouwjaar. Naast het grote aanbod van woonaccessoires van bekende merken zoals Riverdale, Riviera Maison, Madam Stolz en vele anderen verkoopt 1622 ook dameskleding en accessoires. De merken Superdry, Uggs, Shabbies, IKKS en Maison Scotch worden onder andere bij 1622 verkocht. De winkel heeft ook een webshop waar een aantal producten worden verkocht. Klik daarvoor hier.
Ess Women en Shoes
Ess Women en Shoes verkoopt zoals de naam ook al zegt kleding voor dames en schoenen. Ess is net verhuisd naar een nieuw pand aan de gracht waar zowel de dameskleding als de schoenen zijn ondergebracht. Voor mij zelf is de kleding die bij de Ess verkocht wordt iets te duur. Ik zou er wel heen gaan als ik naar een bruiloft zou moeten en op zoek zou zijn naar kleding die een luxere uitstraling heeft dan een h&metje. De schoenen die Ess verkoopt zijn van een erg goede kwaliteit. De schoenen zijn vaak van Italiaanse afkomst. Alle kleding en schoenen die worden verkocht worden zelf uitgezocht en ingekocht door de twee eigenaren.

Mikaza
Kan een winkel favoriet zijn terwijl je er bijna nooit iets koopt? Ik denk het wel. Dat gevoel heb ik namelijk met de Mikaza. De Mikaza is een kledingwinkel ook aan de gracht en verkoopt verschillende merken. Hierbij kan je denken aan Dept, Only en Supertrash. De winkel biedt een mix van dure en minder dure items. Eigenlijk hebben ze altijd wel een rek waar een aantal koopjes op zijn te vinden. Ook vind ik de sale die ze er in de zomer en in de winter hebben altijd goed afgeprijsd.

De Lekkernij
De lekkernij is een lunchroom waar ik graag met mijn vriendinnen een kop chocolademelk drink. De Lekkernij biedt een gevarieerde lunchkaart. Zo kan je voor je lunch verschillende soorten soep, salades, broodjes, panini’s en tosti’s bestellen. Ook hebben ze Lekker Nije Specials en zijn er verschillende lekkernijen voor kids. Daarnaast hebben ze ook verschillende warme dranken (koffie, thee, chocolademelk), koude dranken, borrelhapjes en gebakjes. Mijn bestelling bestaat meestal uit een kop chocolademelk met slagroom en een brownie of cupcake. De huisgemaakte appeltaart is trouwens ook heerlijk! De menukaart is op hun website te vinden. Klik daarvoor hier.


Dizzy
De Dizzy is zowel een kledingwinkel voor de vrouw als voor de man. Aan de linkerkant wordt de vrouwenkleding verkocht en aan de rechterkant kan de man ook naar hartenlust shoppen. Voor zowel de man als de vrouw is een uitgebreide jeans collectie aanwezig met merken zoals G-Star, Replay , Diesel, Kuyichi en Pepe. Het fijne aan de Dizzy vind ik dat ze ook de basic shirtjes verkopen van de Only. Daarnaast verkopen ze ook natuurlijk de meest trendy kleding van het moment. Vaak kopen ze maar een paar maten van een bepaald kledingstuk. Zo zie je niet iedereen ineens in het zelfde shirtje lopen!

Boekhandel Schaaf
Dokkum kent twee boekhandels en een primera en readshop. Zelf breng ik bijna elke keer wel een bezoekje aan boekhandel Schaaf. Buiten hebben ze een selectie aan boeken die is afgeprijsd. Ook staat buiten het grootste deel van de wenskaarten. Binnen verkopen ze ook een aantal wenskaarten, dagbladen, tijdschriften, agenda’s, boekenleggers en natuurlijk boeken. Boekhandel Schaaf heeft ook een webshop waar je boeken op kunt bestellen.

Sake Store
De Sake Store is al 30 jaar gevestigd in Friesland. Ook in Dokkum staat een vestiging. De Sake Store heeft een breed assortiment aan kleding en accessoires voor mannen, vrouwen en kinderen. De kleding die er verkocht wordt is trendy. Merken zoals Vero Moda, Vila, Pieces en Only worden hier verkocht.
Ik ben in verschillende Sake Stores geweest en moet wel toegeven dat ik deze Sake Store het minst geordend vind. Vooral de rechterkant van de winkel met de dameskleding vind ik erg ongeordend overkomen. Toen ik jonger was kocht ik wel vaak kleding bij de Sake maar tegenwoordig doe ik dat hier niet vaak meer. Daarvoor ga ik nu naar de Sake in de Westreen die ik zelf persoonlijk een stuk overzichtelijker vind.  
De Sake Store heeft ook een online shop. Deze kan je hier vinden.
De Waegh
De Waegh in Dokkum is een eethuisje waar veel gekookt wordt met biologische en seizoensgebonden ingrediënten. Bij de Waegh kan je lunchen, dineren en natuurlijk terecht voor een drankje. In veel van de gerechten zit iets Fries. Een erg leuke manier om weer eens iets anders te proberen.

Pizzaria D’Angelo
Dokkum heeft meerdere pizzaria’s maar d’Angelo is mijn favoriet. Dit komt mede door de prachtige beschilderingen van de muren van het restaurant. Ben je binnen, dan waan je je echt in Italië. Er worden verschillende soorten pizza’s, pasta’s, voor- en nagerechten aangeboden. Als je een bezoekje wil brengen aan D’Angelo raad ik je echt aan om van te voren te reserveren omdat het restaurant meestal stampvol zit!

Natuurlijk heeft Dokkum nog veel meer winkels en eettentjes dan die ik in dit artikel heb genoemd. Zo hebben we de standaard drogisterijen – Etos, Kruitvat en D.A.- . Ook hebben we een Hema, Action, Wibra, Zeeman,  Skooter, Takko, Sorella en zijn er nog verschillende boetiekjes te vinden. Ook zijn er nog veel meer eettentjes te vinden en zijn er verschillende (afhaal) chinezen, pizzeria's, shoarmazaakjes en snackbars.

Wat vind je van het idee van de Fryslân Cityguide?
Je kan me volgen op: Twitter | Bloglovin | GFC


Afbeeldingen komen van google/promotiefotos van de winkels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten