zaterdag 14 juli 2012

Filmreview: Angus, thongs and perfect snogging

Eén van mijn favoriete films toen ik nog op de middelbare school zat was toch wel Angus, thongs and perfect snogging. De verfilming van de boeken over de hysterische tiener Georgia Nicolson, geschreven door Louise Rennison. Ik heb een paar boeken uit de serie gelezen, ook doordat ik de film zo ontzettend grappig en op sommige momenten herkenbaar vond. Ik ondernam zelf met mijn vriendinnen ook wel acties om alles over een jongen te weten te komen en dat doet Georgia ook met haar beste vriendinnen. Het ultieme 'stuk' in de film is toch wel Robbie, gespeeld door Aaron Johnson. Zoals altijd zijn er andere meiden die ook een oogje hebben op Robbie. Georgia moet er dus alles aan doen om hem voor haar te winnen. En dat is moeilijk als Robbie ineens een vriendin krijgt. Samen met haar vriendinnen bedenkt Georgia een plan om Robbie voor haar te winnen. Naast het hebben van jongensproblemen heeft ze ook nog last van irritante ouders, een klein zusje, een gekke kat en haar beste vriendinnen.

Film review

Het begin van de film is al hilarisch. Georgia gaat als olijf verkleed naar een verjaardagspartijtje waar ze door iedereen wordt uitgelachen. Samen met haar vriendinnen had ze de afspraak gemaakt om als grappige borrelhapjes te gaan. Alleen Georgia volgde het plan. Jas, Ellen en Rosie laten haar in de steek omdat 'jongens niet houden van grappige meisjes.' Georgia vlucht vernederd en beschaamd de stad door naar huis in haar groene olijven kostuum.

Het begin doet je meteen al van houden van Georgia. Velen kunnen zich waarschijnlijk zelf ook nog wel gekke acties herinneren die ze zelf hebben gedaan toen ze jong waren. Gelukkig voor Georgia komen er nieuwe jongens op de school, jongens die natuurlijk veroverd moeten worden. Samen ontwikkelen ze een snogging scale, de tien stadia van zoenen. Ook al ontwikkelen ze een snogging scale, Georgia blijft onzeker over haar zoen kwaliteiten en neemt hierin zelfs bijles bij een klasgenoot. Vriendinnetje Jas krijgt al gauw verkering met één van de nieuwe jongens, die toevallig broers zijn. Samen doen ze er alles aan om Georgia samen te krijgen met de andere broer, Robbie. Helaas blijkt ook hij al een vriendin te hebben, niemand minder dan het populairste meisje van de school. Georgia vindt haar een bitch en kan totaal niet met haar opschieten. Dat Robbie een vriendin heeft lijkt ze niet eens erg te vinden. Ze probeert alles om hem van de bitch af te pakken...

Naast het probleem met Robbie verhuist haar vader ook nog eens naar Nieuw-Zeeland voor zijn werk. Als er dan thuis een klusjesman komt, denkt Georgia dat haar moeder met hem een affaire heeft. De wereld van Georgia is zeker oppervlakkig, al haar tijd steekt ze in het lezen van tienerblaadjes en het maken van tests uit die bladen. Ja, Georgia is een typisch meisje van 14 jaar oud.

Daarnaast is ze ook nog eens bijna jarig, net als de bitch in het verhaal. Samen concurreren ze nu niet alleen meer om Robbie maar ook om het leukste verjaardagsfeest met de meeste bezoekers. En concurreren met het meest populaire meisje van de school is erg lastig. Gelukkig heeft de film een happy end waarin alles goed komt.

Tumblr_lbx00pgj4v1qa7qb3o1_500_large

Het is een goed gelukte verfilming van de boeken en een erg leuke puberkomedie. De acties van Georgia worden soms nét wat te dik aangezet maar zijn voor menigeen wel erg herkenbaar. Iedereen kan zich nog wel ruzies met vriendinnen herinneren over onbelangrijke zaken, het proberen te veroveren van het stuk van de school, misverstanden met ouders en ondoordachte acties die eerst wel heel erg slim leken maar toch weer heel erg anders uitpakten.  Doordat de film een echte puberkomedie is, hoef je geen ingewikkelde verhaallijnen te bedenken. Het einde van de film is dan ook zoals je verwacht met een Happy End voor Georgia.

Ook al ben ik zelf 19 jaar oud, ik kan nog altijd met veel plezier naar de film kijken. Ik denk ook omdat ik mezelf zo nu en dan wel herken in de gekke acties die Georgia uitvoert om alles te weten te komen over Robbie en de onbenullige ruzies met vriendinnen. Het is toch wat dat puber zijn. Toch geef ik de film maar twee sterren. In zijn eigen genre is hij fantastisch, beter dan menig film die ik heb gezien. Hij zou zeker vijf sterren hebben gekregen. Als ik naar andere films kijk die ik heb gezien en een lijstje moet maken met vijf films met een sterke verhaallijn, hoort Angus, Thongs en Perfect Snogging daar niet bij. Het is een klein beetje té voorspelbaar.

Als je graag de film wil kijken, hij staat op youtube. Als je op dit linkje klikt vindt je het eerste deel. Er zijn meerdere mensen die de film hebben geüpload maar Cheesdoodle101 heeft kwalitatief de beste film erop staan.

Geen opmerkingen: