dinsdag 26 juni 2012

Filmreview: The Help

Het is weer tentamen week en dat betekent dat ik weer te maken heb met studie ontwijkend gedrag, in een heftige vorm deze keer. Deze week was het onder andere tijd voor The Help, een film die vorig jaar is uitgekomen. Toen ik voor het eerst de trailer zag wist ik meteen dat ik deze film moest gaan kijken. De bioscoop werd niks, maar op de laptop gelukkig wel. Gelukkig, want ik vind het één van de beste films die ik de laatste tijd heb gezien. De film speelt zich af in Mississippi tijdens de jaren '60. In die tijd was er nog een duidelijk verschil tussen blank en zwart en dat is precies waar deze film over gaat. De zwarten die de kinderen van de blanken opvoeden en te maken hebben met racisme terwijl de blanken zich drukker maken om een feestje. Als zwarte vrouw wist je als klein meisje al wat er later van jou verwacht zou worden, je zou als huishoudster bij een blanke familie komen. Kansen op een betere baan of opleiding had je niet. In de film probeert Skeeter, gespeeld door Emma Stone, met behulp van zwarte huishoudsters een verschil te maken. Zij wil de huishoudsters een stem geven zodat eindelijk de waarheid over hoe zij behandeld worden door de mensen bij wie ze werken boven water komt. Of het haar lukt is nog maar de vraag....

Review:

Emma Stone speelt de briljante rol van Eugenia 'Skeeter' Phelan. Skeeter keert terug van school en is vastbesloten om een bekende schrijfster te worden. Ze is de enige van haar vriendinnen die nog geen man heeft of kinderen. Skeeter vindt het belangrijker om een baan te hebben. Ook haar moeder is het niet met deze keuze eens. Die denkt nota bene dat ze lesbisch is geworden. Als beginnende journalist krijgt Skeeter een baantje bij een krant om een adviescolumn te schrijven over schoonmaakmiddelen. Iets waar ze helemaal geen verstand van heeft. Ze vraagt aan een vriendin of ze samen met de huishoudster van die vriendin de vragen mag doornemen. Dat mag. Skeeter vraagt meteen of Aibileen ook mee wil werken aan een boek dat ze wil schrijven over het leven van een zwarte hulp. In eerste instantie zegt Aibileen nee, tot er dingen gebeuren waardoor ze van gedachten verandert. Ook Minny een andere hulp zegt na even aarzelen 'ja' op het voorstel van Skeeter. Het interviewen moet geheim blijven, zeker omdat er om niks mensen worden vermoord door de Ku Klux Klan. Steeds meer hulpen melden zich aan en zo wordt het boek The Help geboren.

The Help is gebaseerd op het gelijknamige boek van Kathryn Stockett. In het Nederlands heet het boek 'Een keukenmeidenroman'. In het boek draait het vooral om de gedachten van de huishoudsters die ze niet kenbaar maken aan hun werkgevers. In de film maken ze dit dus wel duidelijk. Mijn favoriete personage in de film is die van Minny. Sommige situaties waarin zij zich bevindt en dan vooral haar oplossingen zijn fantastisch. Mis het 'Eat my shit' gedeelte vooral niet! Geniaal. Ook Emma Stone speelt haar rol geweldig. Ik kende haar hiervoor alleen van de film Easy A, een echte bakvis speelt. In deze film is ze helemaal het tegenovergestelde en speelt ze een veel serieuzere rol. De hoofdrollen in de film worden zeker gespeeld door Aibileen en Minny maar Skeeters rol is zeker niet minder belangrijk.

Het verhaal van The Help speelde zich nog maar 50 jaar geleden af. Nog maar omdat het toch wel vreemd is  dat de wereld toen nog een heel groot probleem maakte van het verschil tussen blank en zwart. Tegenwoordig zijn er natuurlijk nog steeds wel problemen tussen verschillende bevolkingsgroepen maar we kunnen inmiddels wel allemaal door dezelfde deur openbare ruimtes binnenlopen en samen in een schoolklas zitten. Vijftig jaar geleden waren er aparte ingangen voor zwart en blank en ook aparte scholen. Vreemd als je er nu bij nadenkt.

Nadat de film uitkwam heeft hij ontzettend veel prijzen gewonnen. Ook de acteurs en actrices, waaronder Octavia Spencer die de rol van Minny vertolkte. Zij won een Oscar!

Zoals ik al zei vind ik dit één van de beste films van de afgelopen jaren. Daarom krijgt hij van mij ook alle vijf de sterren. Het enige minpuntje dat ik aan deze film vode duur: 146 minuten. Bijna twee en een half uur. De film heeft een sterk verhaal waardoor je hem makkelijk uitkijkt, maar men! Twee en een half uur is wel erg lang.Om hem te kijken moet je dus wel even een middagje vrij maken en genoeg snacks bij je hebben. Ik was zelf wel van begin tot eind geboeid, dit misschien mede doordat ik hem lekker op mijn gemak kon kijken en ik zelf ook geschiedenis interessant vindt. Een dikke aanrader The Help!

Geen opmerkingen: