donderdag 24 mei 2012

Ottje Schrijft: Buikspieroefeningen & Melk chocolade

Al smakkend en mijn vingers aflikkend aan een stuk chocolade, vertel ik mijn vriendin wat voor vreselijks en verschrikkelijks ik vandaag heb meegemaakt. Om de vreselijkheid van de gebeurtenis te onderstrepen schreeuwt zij in mijn oor ‘dat meen je niet’. Nadat ik haar ervan heb verzekerd dat het toch echt zo is, groet ik haar en loop naar de bus. Mijn reep chocolade is al voor de helft op. Zonder erg grote stukken met haar te delen heb ik binnen 10 minuten de helft opgeschrokt. Dit beseffende schrik ik hevig. Ik onderwerp mijzelf gelijk aan een zelfreflectie.
Jarenlang heb ik fanatiek gesport. Vooral mijn scholierenperiode was daarin een geweldige tijd. 5 keer sport op school en dan in mijn vrije tijd fanatiek aan het assisteren bij turnen en zelf ook nog 2,5 uren sporten. Toen kwam de verschrikkelijke tijd van het HBO, waar ik nu nog midden in zit. Een verschrikkelijke tijd voor mijn lichaam wel te verstaan. Zoals een echt meisje hoort te doen, eet ik bijna elke dag een lekker stukje chocolade. Om eerlijk te zijn is dat stukje ingewisseld voor stuk en daarbij heb ik fruit ook maar gelijk afgezworen. Anderhalf jaar lang is dit nu mijn leefstijl. Mijn impulsiviteit zegt dat ik daar NU iets aan moet doen. De overgebleven helft van de reep chocolade berg ik op. 20 minuten later heb ik hem toch maar gelijk opgegeten, zodat ik daarna GELIJK aan de slag kan gaan. Thuisgekomen google ik: ‘buikspieren’. Ik kies 4 oefeningen uit om elke dag 1 liedje lang te doen. Daarbij lees ik dat hardlopen ook goed is. Dat wordt samen hardlopen met Sara. Ergens ver weg, in een diepe stoffige doos in mijn geheugen, denk ik mij te herinneren dat wij dit al eerder hadden bedacht. Ik pak een beker water en drink die in 1 teug leeg. Trots kijk ik in de spiegel. Met maatje 36 hoef ik niet te lijnen, maar een gezonde levensstijl is nooit verkeerd. Nog niet wetend dat mijn eerste beproeving eraan komt loop ik naar de keuken. Daar reuk ik een heerlijke geur. Mijn moeder vraagt: ‘ook een lekker stukje zelfgebakken appeltaart?’ Ik besluit dat ik morgen begin met mijn gezonde levensstijl!

1 opmerking: