zaterdag 14 april 2012

DIY tie dye shorts

Ik kan me mijn tie dye shirtje die ik jaren geleden op de basisschool droeg nog goed herinneren, hij was donkerblauw en ik vond hem fantastisch. Ik droeg heb naar een schoolreisje en ook toen ik pasfoto's moest laten maken. Maar zoals altijd gebeurd met kleding, het wordt oud, raakt versleten of uit de mode. Totdat Isabel Marant het weer helemaal hip maakte. Tie dye broeken waren in haar nieuwste fashion show te zien met als gevolg dat ik op verschillende blogs DIY's zag staan over het tie dyen van je oude jeans. Snel dook ik mijn kledingkast in om ook een paar oude jeans te zoeken, I came, saw and conquered. Een oude 10 euro jeans van de H&M zou mijn DIY slachtoffer worden.
Allereerst hoor je een paar voorbereidingen te treffen. Draag oude kleren als je net zoals mij nogal klungelig bent aangelegd. Op je nieuwe kleren wil je namelijk geen bleekvlekken krijgen. Daarnaast zijn er een paar benodigdheden nodig. 


Op bovenstaande afbeelding zie je de 'ingrediĆ«nten' voor het maken van een short en het maken van de Tie Dye. Van links naar rechts: handschoentjes [action], elastiekjes [action], bleek [jumbo], oude jeans, schaar of stanley mes. Daarnaast heb je ook nog een grote emmer nodig, een zwaar object, zelf heb ik een glazen fles gebruikt en natuurlijk water. Ik ben begonnen met het afknippen van de broek. Ik heb hem wel ietsje langer gehouden zodat ik later nog de perfecte lengte voor een short eruit kon knippen. 
Nu is het tijd om de elastiekjes erbij te pakken en allemaal 'knotjes' te maken met de shorts. Gewoon zoveel als je wilt erin zetten. Ik heb zelf veel elastiekjes gebruikt. Als je hiermee klaar bent is het tijd om de emmer te vullen met lauw warm water en hierbij de bleek te doen. De hoeveelheid bleek moet je zelf bepalen. Eerst heb ik er de helft van de fles in gedaan, maar omdat ik het nogal langzaam vond gaan heb ik ook de andere helft er later bij gedaan.
Verdwijnt de jeans niet helemaal onder water? Dan is het handig om er een zwaar ding op te leggen. Zelf heb ik er een glazen fles op gelegd omdat de mijne na een tijdje weer naar boven dreef. Zorg dat hij goed onder water blijft en controleer zo nu en dan of hij al aan het verkleuren is. Hierbij zijn de handschoentjes belangrijk!. Ik kon na een paar uur al verschil zien in kleur. 
Ik heb mijn short ongeveer 8 uur in het bleekwater laten zitten. Nadat ik heb eruit had gehaald heb ik hem alle elastiekjes ervan afgehaald. Hierna heb ik hem afgespoeld en in de wasmachine gedaan. Zoals wel te zien is aan deze afbeelding was mijn jeansshort nog wel heel erg lang. Ik heb hem aangetrokken en ben voor de spiegel gaan staan om de perfecte maat voor mezelf te bepalen. Zelf hou ik van korte shorts, dus heb ik deze ook kort geknipt. Met het uiteindelijke resultaat ben ik ook heel erg blij, ik ga zeker nog een keer bezig met het bleken van een oude jeans!


Wat vinden jullie van de tie dye trend?



3 opmerkingen: