vrijdag 2 maart 2012

EO Jong

EO Jong, een programma die ik tot voor kort niet kende. Ik las ooit een van de vele twitter berichten over het bekendmaken van een aflevering met Nikki tutorials en toen was ik wel benieuwd naar het programma. Ik las dat het om verschillende onderwerpen zou gaan zoals tienermoeders, mensen met ziektes en mensen die succes hadden op het internet. De reportages bevatten één of meer gasten afwisselend van elkaar in gesprek met Manuel Venderbos en Klaas van Kruistum. 



Zelf dacht ik, omdat ik nog nooit van het programma had gehoord, dat het vrij nieuw was. Niks bleek minder waar, het bestond al vanaf de jaren 90! In die tijd werd gepresenteerd door Marc Dik, voor mij een onbekende naam terwijl hij best veel programma's heeft gepresenteerd. Misschien komt dit ook door het feit dat dit vooral programma's waren voor Nederland 1,2 en 3 en ik meer naar de commerciële omroepen kijk.  In 2005 werd het presentatie stokje overgedragen aan Manuel Venderbos. Na vernieuwingen bij de publieke omroep in 2006 kreeg Jong een jongere uitstraling en invulling. Vanaf 2010 wordt het door Manuel en Klaas gepresenteerd. Zij doen dit om en om, Klaas presenteert de ene week en Manuel de andere.

Jong is een programma dat je aan het denken zet. Zo kan ik bijvoorbeeld drie dagen lang zeuren over een prikje van de dokter terwijl in het programma mensen voorkomen voor wie dit dagelijks of wekelijks kost is. Wij klagen vaak over van alles en nog wat, terwijl wij eigenlijk dankbaar moeten zijn met wat wij hebben.

De aflevering met Alana, een 18 jarig meisje dat van binnen bejaard is en van buiten een kind. 

De aflevering 'Bekend dankzij Internet' met Nikki Tutorials

De aflevering 'Ik ben zwanger, wat nu?'


Informatie: Wikipedia en EO Jong

Geen opmerkingen:

Een reactie posten